Geloven in jezelf: als je zelfvertrouwen hebt dan werkt dat positief door op alle gebieden van je leven. Ook al faal je een keer, het is nog oké. Want je leeft vanuit een basisvertrouwen dat jij oké bent. Als je niet in jezelf gelooft, dan vertoon je eerder een controlebehoefte, pleasegedrag en vind je het lastig om grenzen te stellen. Hoe werkt dat eigenlijk, geloven in jezelf? En hoe kun je meer zelfvertrouwen opbouwen? Lees het in mijn blog.

Ik kan het niet!

Iedereen denkt wel eens: ik kan dit niet. Soms denk je dat onbewust. Je merkt dan dat je ergens een remming op hebt, en stopt het uit angst weg. Vaak heeft dit te maken met een eerdere ervaring waardoor je een bepaalde beperkende overtuiging hebt aangenomen.

Voorbeeld over mijzelf. Als kind was ik heel erg teruggetrokken, onzeker en verlegen. Ik haalde altijd goede cijfers, maar vond spreekbeurten houden erg spannend. Dat bleef toen ik ging werken: een presentatie geven, of in de groep iets zeggen.. Dat deed ik liever niet. Daarvoor geloofde ik niet genoeg in mijzelf. Ondertussen was ik wel altijd hard aan het werk en constant aan het bewijzen dat ik het wel kon. Het waren mijn prestaties waar ik mijn identiteit aan ontleende. Het bewijs dat ik het wel kan, dat ik oké ben. Totdat ik een burn-out kreeg.

Het is eigenlijk dankzij mijn burn-out dat ik écht ben gaan geloven in mijzelf. Althans, tijdens het traject van herstel. Nu geloof ik écht van binnenuit in mijzelf. Zonder dat ik het moet bewijzen. Ik weet nu: ik ben goed genoeg. Sindsdien leef ik meer ontspannen. Ik kan nu veel meer genieten van de reis van het leven. Ik werk met veel meer plezier. Voor een groep spreken vind ik niet meer eng. Wekelijks train ik groepen en ik ben ook een online academie gestart. Ik hoef niks te bewijzen, ik hoef alleen maar mijn passie te volgen. Ik leef niet meer vanuit mijn hoofd, maar vanuit mijn hart.

 

Tips voor meer zelfvertrouwen

Niet in jezelf geloven zit vaak erg diep, dus er is geen truc om dat even te ‘fixen’. Als dit jou in de weg zit, dan is mijn advies: ga erover in gesprek! Boek bijvoorbeeld een kennismakingssessie met mij, daarin kan ik jou al een aantal persoonlijke tips geven.

Hierbij een aantal algemene tips voor meer zelfvertrouwen:

Fixed mindset naar growth mindset

We zijn gewend om vrij zwart-wit te denken als het gaat om fouten maken. Maar fouten maken zijn juist de grootste leermomenten. Als je er zo naar kijkt, dan zijn dingen eerder een uitdaging en is het niet erg als ze niet lukken zoals misschien de bedoeling is. Dan heb je een growth mindset, oftewel een groei mentaliteit. Wil je hier meer over leren, lees dan het boek van Carol Dweck hierover.

Loskomen van je identiteit

Werken aan een positiever zelfbeeld helpt ook om meer zelfvertrouwen op te bouwen. We hebben allemaal beelden van onszelf en overtuigingen over hoe je moet zijn. Het is goed om daar los van te komen. Dat doe je door contact te maken met wie jij werkelijk bent, en alle rollen die je vervult soms even los te laten.

EFT

Praten over je gebrek aan geloof in jezelf helpt, maar sommige zaken zitten zo diep en zelfs opgeslagen in je lijf. Daarvoor helpt dan de Emotional Freedom Technique (EFT). Deze beproefde techniek heeft over de hele wereld al miljoenen mensen van hun emotionele en mentale blokkades afgeholpen. Omdat ik zo het zelf ook wekelijks inzet en erg te spreken ben over de resultaten.

Stap vaker uit je comfortzone 

Doorbreek een keer je eigen regels. Daag jezelf eens uit. Doe eens iets wat je normaal niet doen. Dan ga je merken als je discomfort voelt, dat je daarna weer meer zelfvertrouwen opbouwt.

Schaduwwerk

Als er iets in je leven gebeurt wat je niet bevalt…

Als je vast zit in een bepaald patroon

Dit zijn momenten die je als spiegel voor jezelf kunt gebruiken om eens te onderzoeken wat jouw overtuigingen zijn die deze situaties wellicht uitlokken.

Waar doet de situatie je  aan denken? Intuïtief vallen dan vaak de antwoorden binnen. Vaak zijn dit situaties uit je jeugd. Door de bewustwording en het doorvoelen van de emoties, kun je deze patronen loslaten en jouw gedrag veranderen door de volgende keer op een andere manier te reageren.

Verder praten?

Wil jij aan de slag met dit onderwerp? Boek eens een sessie met mij in. Neem gerust contact met mij op en lees meer over mijn coachingsaanpak.

Liefs

Linda

Leefstijl Selfcare Vitaliteit Waalwijk

Wil jij de 12 beste tips ontvangen voor een stress-vrij en vitaal leven?

Download hier gratis de 12 beste tips voor een stress-vrij en vitaal leven!

Je ontvangt naast de tips meteen praktische handvaten hoe je ze toe kunt passen.

 

Je ontvangt de tips in je mailbox. Het is belangrijk dat je via de e-mail nog akkoord geeft. Later kan je je ieder moment uitschrijven.