Wil jij stevig leren staan, vanuit zelfvertrouwen communiceren en handelen vanuit wat voor jou belangrijk is? Vind je het moeilijk om je ruimte in te nemen en pas je je steeds aan? Cijfer je jezelf net wat te vaak weg? Pas je je aan om de vrede te bewaren? Of ga je over je grenzen omdat je je zo verantwoordelijk voelt? Dan is deze blog voor jou! In de eerste sessie die we met iemand hebben, starten we bijna vaak met dit thema. De sessies zijn in de natuur van de Loonse en Drunense Duinen waarin we mensen begeleiden met vitaliteit- stress- en burn-outklachten. Wandelend door dit prachtige natuurgebied is het makkelijk praten en coachen we op een ervaringsgerichte manier. Vooral zelf voelen, doen en ervaren en niet alleen praten! In dit blog delen we de belangrijkste tips en inzichten.

 

Stevig staan als een boom

Met wandelcoaching in de natuur is het natuurlijk makkelijk om hier mooie metaforen uit te gebruiken. De metafoor van de boom is er dan ook een die vaak voorbij komt. Welke boom ben jij? Ben jij het dunne, jonge boompje dat heel makkelijk meebeweegt en zijn wortels nog niet zo diep heeft? Of ben je de grote stevige eik die diep geworteld is? Of iets er tussen in? En kijk maar eens naar de natuur, de orde binnen de natuur herstelt zich altijd vanzelf. De boom die stevig staat, diep geworteld en op een lichte plek staat zal goed groeien en ontwikkelen. Als een boom teveel in de schaduw staat van een andere boom dan komt hij niet goed tot ontwikkeling.

In mijn logo (zie hieronder) zie je de levensboom. Deze heeft een hele mooie betekenis! Denk daar maar eens over na, en geef het jouw invulling.

 

levensboom

 

Meebewegen in plaats van stevig je plek innemen

 

De mensen die bij ons aankloppen voor coaching zijn vrijwel altijd mensen met stressklachten. Stress is een regie-probleem. Ergens ben je de regie verloren, en ben je zoveel gaan meebewegen dat je over je eigen grenzen bent gegaan. Je kunt best wel even meebewegen en over je grenzen gaan, het gaat hier om chronisch teveel meebewegen. Als je te vaak, te lang meer van jezelf vraagt dan je aankunt, dan krijg je stress of kom je misschien wel in een burn-out. Meebewegen heeft ook bepaalde voordelen en dat is waarschijnlijk ook de reden dat je het doet. Het geeft bijvoorbeeld een heel fijn gevoel als je anderen helpt. Niemand komt expres in een burn-out terecht of verliest expres de regie over zijn leven. Enkele redenen van teveel meebewegen, en dus over je grenzen gaan, kunnen zijn:

  • Je bent een pleaser
  • Je bent een controlfreak
  • Een te hoog verantwoordelijkheidsgevoel
  • Parentificatie
  • Faalangst
  • Je kunt moeilijk nee zeggen
  • Trauma
  • Negatief of positief zelfbeeld wat je hoog wil houden
  • Groepsdruk
  • Uit verbinding met jezelf
  • Je weet niet beter

 

Stevig je plek innemen

 

Al heel jong heb je geleerd hoe jij jouw plek inneemt. Je hebt dingen van je ouders gezien, in hoe zij voor zichzelf opkomen of grenzen stellen. Of ze trots zijn op zichzelf en zelfvertrouwen uitstralen. Als je opgegroeid bent met een veilige hechting en je omgeving heeft je gesupport dan zal het makkelijker zijn om stevig je plek in te nemen. Ben je iemand die gepest is of andere nare dingen heeft meegemaakt dan zal het lastiger zijn. In je jonge jaren wordt het grootste gedeelte van je onderbewustzijn gevormd. Dit onderbewustzijn is ongeveer 85% en bepaald dus voor een heel groot gedeelte hoe jij je gedraagt, hoe je denkt en wat je voelt. In onze trajecten gaan we met een familie opstelling onder andere kijken naar hoe iemand gevormd is vanuit zijn familie systeem. Welke onbewuste dynamieken of patronen zijn er en hoe kunnen we iemand zijn plek weer in laten nemen. Dit zijn krachtige interventies die al vele mensen hebben geholpen. Het is daarna makkelijker om je plek in te nemen, gewoon stevig te staan en dicht bij jezelf te blijven. Met stevig staan bedoelen we overigens niet stug zijn, maar veel meer dat je trouw bent aan jezelf en dit komt jouw omgeving en relaties ten goede.

 

Stevig staan kun je ontwikkelen

 

Wil jij zelf aan de slag met stevig op je plek staan, zonder jezelf weg te cijferen of continu over je grenzen te gaan? Lees dan vooral verder. Want we gaan het hebben over hoe jij dit kunt gaan ontwikkelen. Andere woorden voor stevig staan zijn: dicht bij jezelf blijven, trouw zijn aan jezelf, zelfvertrouwen, rots in de branding, krachtig persoon, leider, leiderschap of regie hebben. De eerste stap voor verandering is altijd bewustwording. Word je dus allereerst eens bewust hoe je nu jouw plek inneemt. Pas je steeds aan, zeg je geen nee, voel je je zo verantwoordelijk dat je alles op je neemt, wil je zo graag de controle dat je daardoor over je grenzen gaat? Dus wat gebeurt er bij jou? Hoe raak jij de regie kwijt? Overigens wordt controle vaak verward met regie maar dat is toch echt iets anders ;-). Wanneer raak jij de regie kwijt? En, in coaching kijken we altijd naar jouw eigen invloed die je hebt als persoon en niet naar dat de omgeving zou moeten veranderen. Want wij gaan er vanuit dat je (bijna) altijd een keuze hebt, ookal zijn de omstandigheden waar je je in bevindt heel moeilijk, het gaat erom dat jij de regie leert te nemen. Zodat je je altijd staande kunt houden, zodat je overal stevig kunt staan. Als je nu weet wanneer en hoe jij de regie kwijtraakt (dus wanneer en hoe beweeg jij teveel mee), dan is de vraag: waarom doe je dit? Zo word je je steeds bewuster en kun je óf zelf je gedrag aanpassen door andere keuzes te maken óf kan het nodig zijn dat er een interventie nodig is. Wij werken veel met ACT (gedragstherapie), motiverende gespreksvoering, EFT (traumaverwerking) en familieopstellingen.

 

Functioneel gedrag

 

Heb je functioneel gedrag dan is dat natuurlijk super goed! Het gedrag wat je hebt, de keuzes die je maakt, zijn functioneel. Ze werken dus voor jou. Ze zullen meer opleveren dan dat ze kosten. Het is vaak de duurzame keuze. Helemaal prima dus. Een voorbeeld: je merkt dat je je werk niet op tijd af krijgt deze week. Gedrag: je werkt een uurtje langer en belt je manager dat je extra hebt gewerkt en het echt niet af krijgt. Nog meer extra werken gaat ten koste van jouw energieniveau dus dat gaat niet de oplossing worden. Je hebt gedaan wat je kon doen en in het weekend ga je sporten met je kids.

Je kunt ook dysfunctioneel gedrag hebben. Dat wil zeggen dat het gedrag op lange termijn niet werkt. Er is vaak een korte termijn voordeel, maar op lange termijn kost het je vaak meer en kleven er nadelen aan. Dit kan onbewuste programmering zijn en heel subtiel, een professional kan je hierin spiegelen. Voorbeeld: je merkt dat je je werk niet op tijd af krijgt deze week. Gedrag: je gaat piekeren en malen, je vindt dat je het moet oplossen want anders heb je het gevoel dat je hebt gefaald. Je krijgt een kort lontje en valt uit tegen je collega die om 17.00 uur naar huis gaat. Het hele weekend heb je er mee in je maag gezeten en maandag begin je de dag met buikpijn.

 

familie opstelling

 

Vraag eens om hulp

 

Merk je dat je het moeilijk vindt om stevig je plek in te nemen. Vraag eens om hulp! Misschien is er wel een collega die jou wil helpen. Wanneer je teveel meebeweegt, de controle teveel houdt of over je grenzen gaat. Dit kan heel goed helpen om de bewustwording op gang te brengen. En diegene kan je ook coachen en helpen om los te laten. Werkt hartstikke goed, en creëert een band. Als een collega niet werkt voor je kan je natuurlijk ook altijd een vriend, ouder of partner vragen.

 

 

Ik vind het leuk om met je in contact te komen!

Als mijn agenda op korte termijn geen ruimte heeft, bericht me gerust. Zeker voor intakes en kennismakingen plan ik ruimte in omdat ik van mening ben dat je met stress- en burn-out klachten snel geholpen wilt worden. Natuurlijk ben je ook welkom ook voor leefstijl- of vitaliteitsvraagstukken. Of voor informatie over trainingen en workshops!

Je kunt meteen inplannen in mijn agenda. Of mail me op linda@lindahoogendoorn.nl. WhatsApp op (06) 29 58 10 81. Telefonisch ben ik moeilijk bereikbaar ivm workshops en coachsessies, dus laat een bericht of appje achter. Ik werk vanuit Waalwijk, Loonse en Drunense Duinen, of online.

Spreekt mijn manier van begeleiden je wel aan maar woon je niet in de buurt en wil je begeleiding in de natuur. Neem ook dan contact met me op voor het vinden van een passende match voor jou. Ik help je om de juiste coach of therapeut te vinden binnen mijn netwerk en team én ik begeleid de communicatie richting werkgever of bedrijfsarts als dat nodig is.

Hoe kan ik je helpen?

Wil jij de 12 beste tips ontvangen voor een stressvrij en vitaal leven? En vind je het leuk af en toe een nieuwsbrief of nieuwe blog te ontvangen?

Download hier gratis de 12 beste tips voor een stressvrij en vitaal leven!

Je ontvangt naast de tips meteen praktische handvaten hoe je ze toe kunt passen.

 

Je ontvangt de tips in je mailbox. Het is belangrijk dat je via de e-mail nog akkoord geeft. Later kan je je ieder moment uitschrijven.