Veerkrachtiger worden kan je helpen om beter met de moeilijke dingen in het leven om te gaan. Je kunt de klappen van het leven beter opvangen en veert weer terug omhoog. Je herstelt sneller dan iemand die niet zo veerkrachtig is. Veerkrachtiger worden werkt door op alle niveaus: mentaal, emotioneel, fysiek en spiritueel. Het maakt dat je makkelijker kunt meestromen in het leven, je bent flexibel en licht. Zo licht als een veertje zou je kunnen zeggen. In het woord veerKRACHT zit ook het word kracht, want krachtig is het zeker!

 

Veerkracht versus logheid

Het tegenovergestelde van veerkracht zou je kunnen zien als logheid. Logge mensen zijn wat stugger, het terugveren zal veel moeilijker gaan. Logheid is wat trager en minder veranderlijk. Een logge organisatie is een organisatie die zich niet zo snel kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden. het heeft minder bewegingsvrijheid en zit meer vast. Een veerkrachtige organisatie daarentegen kan zich snel aanpassen en beweegt zich soepel en overal doorheen.

Met mensen is dit hetzelfde. Zit jij vast in je denken, in je patronen en moeten dingen op een bepaalde manier of kun je hier als de situatie het vraagt veerkrachtig mee omgaan?

 

De eigenschappen van veerkrachtige mensen

 

Er is 30 jaar onderzoek gedaan door hoogleraar communicatiewetenschap en psychologie Seydel. Hij stelde vast dat mensen met veerkracht zeven eigenschappen bezitten.

Dit zijn de zeven eigenschappen van veerkrachtige mensen:

1. Ze accepteren feiten, situaties en gebeurtenissen die zij niet kunnen veranderen, ze aanvaarden hoe mensen zijn.

2. Ze zijn vooral oplossingsgericht, beschikken over het vermogen om te improviseren en kijken niet achterom.

3. Ze trekken lessen uit ervaringen en zoeken naar nieuwe effectieve acties.

4. Veerkrachtige individuen communiceren effectief, stellen vragen, leggen gemakkelijk contacten met anderen die hen kunnen helpen nieuwe energie te krijgen en te zoeken naar oplossingen.

5. Veerkrachtige individuen beschikken over persoonlijke effectiviteit, dat wil zeggen dat ze geloven in hun vermogen om een bepaald gedrag met succes uit te voeren.

6. Veerkrachtige individuen accepteren zichzelf en anderen zoals ze zijn, ze vinden vrede met zichzelf en met hun emoties. Ze vinden dat je het recht hebt om mens te zijn.

7. Veerkrachtige personen zoeken naar een dieper begrip van de wereld om hen heen, hebben een helder levensdoel voor ogen en zijn gemotiveerd hun krachten in te zetten voor een betere samenleving.

 Misschien herken je deze eigenschappen bij jezelf of bij andere mensen. Het is fijn te weten dat je deze eigenschappen ook aan kunt leren om veerkrachtiger te worden. In deze blog gaan we daar verder op in. Maar eerst gaan we kijken naar de oorzaken van minder veerkracht.

 

Oorzaken van minder veerkracht

 

Net als een veer die gebruikt wordt moet de belastbaarheid kloppen voor de beste veerkracht. Overbelast je de veer dan kan hij niet terugveren en rekt hij teveel uit.

Hier zijn een aantal voorbeelden van oorzaken van minder veerkracht:

Uit balans

Balans houden tussen inspanning en ontspanning, en de juiste belastbaarheid of draagkracht zijn dus belangrijk. Heb jij dit uit balans dan kan je niet meer terugveren en zal je uitputting, stress- of burn-out gerelateerde klachten ervaren.

Trauma

Veel oorzaken zijn trauma-gerelateerd. Vaak al vanuit de vroege jeugd ervaren we bijvoorbeeld situaties die zijn imprints achterlaten. Hierdoor kan ons autonome zenuwstelsel ontregeld raken. Het kan dat we daardoor veel sneller gestresst raken en dus niet meer zo veerkrachtig zijn. In onderstaande mooie en duidelijke filmpje wordt dit heel duidelijk uitgelegd aan de hand van de polyvagaal theorie.

 

https://drive.google.com/file/d/1MBbI0yzhge-jneRpxOGiRtBlSM_vfwrM/view?fbclid=IwAR00y8V-JLRV5B1lhBnEbRt-vAXy9F2vqVDOMeqUQFvFBiWXYSEolh2AxOI

 

 

Slechte selfcare

Als je ongezond eet, weinig beweegt etc etc, gaat je energie omlaag en word je minder veerkrachtig. In een coachingstraject gaan we daarom ook altijd eerst aan de slag met een goede basis selfcare.

 

Verkeerde omgeving

Een omgeving zoals een vriendengroep of je collega’s waarin niemand veerkrachtig is en jij niet ondersteund wordt is niet bevorderlijk voor jouzelf. Ook energetisch word je hierin omlaag getrokken.

 

Niet helpende patronen

Als jijzelf bepaalde patronen hebt waardoor je stress ervaart of minder veerkrachtig bent dan is het goed om dit ook aan te pakken. Denk aan té perfectionistisch, een té hoog verantwoordelijkheidsgevoel, pleasegedrag, weinig autonomie, tot het uiterste gaan om jezelf te bewijzen, onzekerheid, faalangst, controlebehoefte etc. Schakel hiervoor een coach in die jou kan spiegelen en helpen je patronen te doorbreken.

 

 

veerkracht

 

Veerkrachtiger worden: wat kan je zelf doen

Wat kan je zelf doen om veerkrachtiger te worden? Gelukkig zijn er veel dingen die je zelf al kan doen. De 11 beste tips om zelf meer veerkracht te ontwikkelen:

 

1. Zorg heel goed voor jezelf (basis goede selfcare)

2. Leer te relativeren

3. Heb humor en lach ook op een gezonde manier om jezelf

4. Ken jezelf met je kwaliteiten en valkuilen

5. Neem afstand en zoom eens uit

6. Neem de regie. Ben de leider van jouw leven in plaats van dat het leven jou lijdt.

7. Zorg voor goede balans. Ontspanning en vakanties heb je nodig!

8. Verbind je met anderen. Je hoeft het niet alleen te doen.

9. Heb jezelf lief en accepteer jezelf.

10. Vergeef snel. Blijf niet hangen in het verleden.

11. Je leeft maar 1 keer. Maak er je mooiste leven van en geniet.

 

Veerkrachtiger worden met hulp van een coach

Wil je toch liever veerkrachtiger worden met hulp van een coach dan zijn dit de dingen waar je aan zou kunnen werken.

  • Je coach is jouw stok achter de deur om de goede selfcare te (blijven) doen

  • Een coach spiegelt en confronteert jou met de dingen je liever niet ziet van jezelf

  • Met bijvoorbeeld EFT en opstellingen kan je diepe onderliggende oorzaken en patronen blijvend oplossen

  • Een coach weet wat wel en niet werkt en helpt je sneller door het proces te komen
  • Door het coachingstraject creëer je tijd voor jezelf om bewust te werken aan het veerkrachtiger worden. Anders leefde je gewoon de waan van de dag.

  • Met wandelcoaching ben je al meteen in beweging en in de natuur. Het is veel vrijer en minder confronterend dan in een kamertje tegenover iemand

  • Een coach is een professional die precies weet wat te doen om jouw veerkracht te ontwikkelen

 

Zelf aan de slag

Natuurlijk kun je met behulp van dit blog eerst zelf aan de slag. Het reikt te ver om de technieken hier verder uit te leggen, daar zijn ze niet voor bedoelt. De stap naar coaching is vaak erg moedig. Mensen ervaren vaak een drempel en blijven te lang aanmodderen met zelfhulptechnieken. Mijn ervaring is dat het alleen maar erger wordt. Hoe langer het duurt, hoe meer je erin zakt.

 

A new way of living

 

Het is mijn missie om iedereen te helpen met een nieuwe manier van leven. Een leven waarin jij de regisseur bent van jouw leven. Waarin je jezelf kunt zijn, en écht de regie hebt. Benieuwd hoe je daarmee kunt starten? Kijk dan eens naar mijn Vitaliteitsprogramma A new way of living. Dit is het meest complete en inspirerende vitaliteitsprogramma bij onrust, stress en burn-out. Het vergroot jouw veerkracht, authenticiteit, leiderschap en autonomie. Je kunt dit programma online volgen, of gecombineerd met wandelcoaching met mij in het bos in Waalwijk. Enkel de wandelcoaching is natuurlijk ook mogelijk.

Heb je hierover een vraag? Neem dan contact met mij op! Dit kan via Linda@lindahoogendoorn.nl, stuur mij gerust een mailtje.
Wil je een kennismaking inplannen om te kijken of de 1:1 coaching iets voor je is? Dat kun je meteen plannen in de agenda van Linda: agenda. Linda werkt vanuit Waalwijk in de Loonse en Drunense Duinen.
Je kunt ook een gratis en vrijblijvende kennismaking inplannen bij vitaliteitscoach Mariëlle via haar agenda. Haar emailadres is Marielle@lindahoogendoorn.nl. Mariëlle werkt in de omgeving Vlijmen, Drunen, Den Bosch.

 

Bron: https://www.coachjan.be/blog/53555-de-7-eigenschappen-van-veerkrachtige

 

12 + 14 =

Als je vragen hebt, een afspraak wilt maken, of mij wilt spreken, neem dan gerust contact op.

Doe dat via mijn e-mail marielle@lindahoogendoorn.nl

Of stel je vragen door het contactformulier in te vullen.

Leefstijl Selfcare Vitaliteit Waalwijk

Wil jij de 12 beste tips ontvangen voor een stress-vrij en vitaal leven?

Download hier gratis de 12 beste tips voor een stress-vrij en vitaal leven!

Je ontvangt naast de tips meteen praktische handvaten hoe je ze toe kunt passen.

 

Je ontvangt de tips in je mailbox. Het is belangrijk dat je via de e-mail nog akkoord geeft. Later kan je je ieder moment uitschrijven.