Ken je dat gevoel van een leegte? Zo’n somber, naar, knagend of onrustig gevoel. In je buik, in je keel of ergens anders in je lichaam. Het komt als je even niet druk afgeleid bent in de buitenwereld, of het is continu aanwezig. Juist als je stiller wordt, of als je ergens mee geconfronteerd wordt wat je raakt. Je voelt het liever niet want je weet niet wat het is. En het voelt niet fijn. Misschien weet je deep down wel wat het is, maar wil je er niet aan toegeven. Dus je stopt het weg en gaat gewoon door. In deze blog leg ik je uit wat het is: een leegte voelen. En vooral, hoe kan je onderzoeken wat het voor jou betekent en wat je eraan kan doen!

 

Een leegte voelen: waarom voel je dat?

Waarom we soms een leegte voelen is omdat onze (emotionele) behoeften en verlangens niet allemaal en altijd vervuld zijn. Op het moment dat dit niet vervuld is, ga je een (innerlijke) leegte voelen. Of er is sprake van een pijn of trigger, iets wat je mist. De leegte geeft dus een pijn of een gemis van iets aan. Het is een richtingaanwijzer naar iets wat je mag veranderen. Of, als je het niet kunt veranderen, mag leren te accepteren. Want soms is het niet mogelijk dat al je behoeften en verlangens vervuld worden. En is af en toe een leegte voelen heel normaal. Dit hoort er dan gewoon bij. Vanuit de acceptatie ontstaan er dan vaak weer mogelijkheden, en kan je weer verder. Een voorbeeld is als je een dierbare verloren hebt. Natuurlijk zul je dan een leegte voelen. Dit kan een richtingaanwijzer zijn dat je tijd mag besteden aan je rouwproces. Ik ga je verderop in de blog waardevolle tips geven wat je er aan kunt doen als je steeds zo’n knagende, zeurende leegte voelt. Hoe je om kunt gaan met triggers of pijn leg ik je ook uit.

 

Behoeften van de mens Maslow

 

De behoeften ken je misschien wel vanuit de piramide van Maslow. Abraham Maslow heeft in 1943 een motivatie-theorie gepubliceerd met de 5 universele behoeften van mensen. Hij heeft deze behoeften in een piramide gezet met een hiërarchie waarbij de mens pas zou streven naar vervulling van de behoeften die hoger staan in de piramide nadat lager geplaatste behoeften vervuld waren. Het geeft een mooie illustratie van wat behoeften zijn, het is geen wetenschappelijk model. Bekijk het model eens en kijk eens in hoeverre jouw behoeften vervuld zijn.

 

Piramide van Maslow Linda Hoogendoorn

 

Behoeften van de mens Anthony Robbins

 

Tony (Anthony) Robbins, een Amerikaanse coach die wereldberoemd is, gebruikt een eigen model waarin de menselijke behoeften en het bijbehorende gedrag worden verklaard. Hij noemt het de zes menselijke basisbehoeften (fundamental needs / the six human needs). Het zijn 4 persoonlijke behoeften en 2 spirituele. Volgens Tony Robbins, die zijn werk baseert op het NLP gedachtegoed, hebben we allemaal dezelfde behoeften maar waarderen we ze anders. En hoe we ze waarderen en in welke volgorde bepaalt hoe we ons leven inrichten.

 

Behoefte 1: Zekerheid/comfort



We willen ons veilig voelen, en daarom vinden we het fijn om de controle te hebben. Om te weten wat er daarna komt geeft een gevoel van veiligheid. Dit is ook de behoefte om pijn (fysieke maar ook emotionele pijn -bang – boos- bedroefd -) en stress te vermijden. En vooral de emotie blij te ervaren (dus plezier hebben). Dit zegt heel veel over onze copingmechanismen, de strategiën die wij onszelf hebben aangeleerd om met stress en pijn om te gaan. Hoe hoger jouw behoefte aan deze zekerheid, hoe minder risico’s je in het leven zult nemen. In mijn coachgesprekken kom ik vaak mensen tegen waar deze behoefte aan zekerheid heel hoog is. Dit zijn mensen met de behoefte om veel controle te hebben. Denk aan een hoge lat, perfectionisme, hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Leren omgaan met ook de “negatieve” emoties (bang, boos, bedroefd) is dan ook een belangrijk onderdeel in de coaching.

 

Behoefte 2: Variatie

Deze staat helemaal tegenover de behoefte aan zekerheid. Dat is afwisseling en variatie nodig hebben. Hoe jij om kan gaan met onverwachte gebeurtenissen, verrassingen en afwisseling geeft een indicatie in hoe sterk deze behoefte voor jou is. Vind je het juist leuk of geeft het je stress?

 

Behoefte 3: Betekenis

Dit zegt wat over dat jij als persoon van betekenis bent. Dat je speciaal, uniek of bijzonder bent. Hoe je je onderscheid van anderen. Dit zegt veel over jouw identiteit, waarmee identificeer jij je. In de marketing wordt heel slim op ingespeeld door de juiste doelgroepen aan te spreken. Zo betalen mensen meer voor producten die hun betekenis doet vergroten. Mensen kunnen hun betekenis afmeten aan hoeveel geld ze hebben, hoe spiritueel ze zijn, of ze vegetariër zijn of niet, of je een titel hebt etc etc.

 

Behoefte 4: Liefde en Verbinding

Liefde en verbinding is iets wat we allemaal nodig hebben. Het zorgt ervoor dat je gelukkig bent, en dat is iets wat we allemaal willen. Als we geen liefde of verbinding voelen ervaren we afscheiding en separatie. Dat doet pijn en daarom willen we allemaal liefde en verbinding ervaren.

Dit waren de eerste vier persoonlijke behoeftes. Mensen willen deze behoeftes vervuld hebben en bedenken allerlei manieren om hieraan te voldoen. De laatste twee behoeftes vanuit Tony Robbins zijn van spirituele aard, van de geest. Als je hieraan tegemoet komt zul je echte voldoening en geluk in het leven ervaren.

 

Behoefte 5: Groei

Groei hoort bij het leven. Kijk maar eens naar de natuur, alles groeit. Het is een belangrijke factor in het leven, alles groeit. Als je niet groeit, ga je dood. Groei kan zijn persoonlijke groei, maar ook groei van je financiële middelen, groei van je bedrijf, groei van je vriendschappen of relaties. Alles groeit en iedereen wil groeien.

 

Behoefte 6: Een bijdrage leveren

Een belangrijke behoefte is om bij te dragen, en dit ook te delen met anderen. Alleen maar in je eentje iets goeds doen is niet leuk, we willen het vaak delen met anderen. Deze bijdrage overstijgt jouw persoonlijke dingen maar is bedoelt voor het grotere geheel.

 

Dit zijn de behoeften vanuit het model van Tony Robbins. Als het gaat om een leegte voelen, kan je dit model gebruiken om te voelen of jouw behoeften vervuld zijn of dat je meer aandacht aan een behoefte mag schenken. Vaak weet je intuïtief wel of er een verband is tussen jouw leegte en de behoefte.

 

Een pijn of trigger

Het kan ook zo zijn dat je een trigger hebt waardoor je een leegte voelt. Denk aan het verlies van de dierbare waarbij je bij het horen van een liedje weer herinneringen aan de overleden dierbare hebt en je die leegte voelt. Of je partner die jou niet ziet of steunt wat jou (onbewust) herinnert aan je moeder die je ook niet steunde. Vaak worden er onbewust heel de dag door oude herinneringen geraakt, zowel positief als negatief. Sommigen hiervan kunnen ook de leegte verklaren die je voelt. Hier kan een pijn onder zitten, zoals een trauma, maar het kan ook een behoefte zijn.

 

 

 

 

wandel coaching

 

Wat spiegelt deze behoefte?

Weet dat als je een innerlijke leegte voelt, dit iets spiegelt waar je iets mee kunt. Als je bijvoorbeeld een leegte voelt omdat je niet gewaardeerd wordt op je werk, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Waarin waardeer ik mijzelf nog niet genoeg?
  • Waarin mag ik mij meer laten zien?
  • Ben ik nog in de voor mij juiste omgeving?
  • Heb ik invloed op deze situatie?
  • Waar doet dit gebrek aan waardering mij aan denken?
  • Triggert dit iets uit het verleden in mij?

Eigenlijk zou je geen waardering of erkenning nodig moeten hebben om je ok te voelen, maar het is ook zeker menselijk en wenselijk om dit wel te verlangen.
Als je merkt dat het iets triggert uit het verleden (bijvoorbeeld dat je vader altijd commentaar gaf en nooit waardering), dan is het belangrijk dat je dit gaat helen. Hoe je dat doet, daar vertel ik je alles over in de academie A new way of living. Je leert hier precies hoe je jouw thema’s opspoort en oplost. Natuurlijk is dit ook mogelijk in de 1 op 1 coaching. Neem gerust contact op als je hier meer over wilt weten.

 

Een leegte voelen en die leegte opvullen

 

Er zijn verschillende manieren om met de leegte om te gaan. Er zijn strategieën die goed werken maar ook veel strategieën die niet werken of het erger maken. In mijn coachintrajecten bespreek ik deze strategieën (copingmechanismen) en ga je daarmee aan de slag. Je leert ongezonde patronen af en leert hoe je juist naar de leegte toe mag gaan,  in plaats van er vanaf te willen. We gaan kijken wat de leegte je wil vertellen en wat het betekent. Zo maak je het onbewuste bewust. Als het gaat om een leegte na verlies dierbare kan het goed zijn te rouwen. Dit helpt je het proces in gang te zetten in plaats van dat je het uitstelt.

Als je ongezonde strategieën hebt zoals:

 

Vechten

Heel internet afzoeken hoe je jouw klacht kunt fixen
Boos of geïrriteerd worden dat jouw klacht er weer is

 

Vluchten


1. Vermijden

Mensen, plekken of situaties uit de weg gaan
In je hoofd schieten om niet te hoeven voelen

2. Afleiden

Struisvogelen (kop in het zand)
Afleiden door social media of internet
Als maar bezig blijven omdat in de stilte de leegte komt
Net doen alsof het er niet is
In je hoofd jezelf afleiden

3. Verdoven

Jezelf verdoven met eten, alcohol, drugs, roken, seks, medicijnen.

 

Bereid zijn te gaan accepteren en te voelen

 

Als je in gaat zien dat deze strategieën zinloos zijn of zelfs averechts werken komt vaak de bereidheid om te gaan accepteren en te gaan voelen. Vanuit de acceptatie maak je vaak lange termijn gezondere keuzes. Er ontstaat ruimte en de kans is groot dat het daarmee oplost. Vanuit ACT-therapie wordt er gezegd: Het motto is goed voelen in plaats van je goed voelen.

 

Gedragsverandering

Als je geen leegte meer wilt voelen is er gedragsverandering nodig. Simpel gezegd bestaat gedragsverandering uit drie stappen.

1. Ben je bewust van wat je leegte is, wat het betekent en wat jouw huidige strategie is.

2. Maak in jezelf de keuze je strategie los te laten. Ben bereid te gaan voelen en laat de leegte er zijn. Neem je verantwoordelijkheid daar waar nodig.

3. Pas je gedrag aan. Kies vanuit liefde in plaats vanuit angst. Doen.

Doordat je zo bewust hiermee aan de slag gaat wordt de kans beduidend groter dat je je gedrag ook écht aanpast. In de coaching gebruik ik specifieke technieken waarmee we het echt oplossen. Denk aan:

– ACT-therapie
– Systemisch werk (opstelling)
– Feeding your Demons
– EFT (emotionale freedom techniques)
– Omnium Healing
– Tiny Habits (in de academie)
– Integrale coachtechnieken

 

Zelf aan de slag

Natuurlijk kun je met behulp van de tips in dit blog eerst zelf proberen met jouw leegte aan de slag te gaan. Het reikt te ver om de technieken hier nog verder uit te leggen, daar zijn ze niet voor bedoelt. De stap naar coaching is vaak erg moedig. Mensen ervaren vaak een drempel en blijven te lang aanmodderen met zelfhulptechnieken. Mijn ervaring is dat het alleen maar erger wordt. Hoe langer het duurt, hoe meer je erin zakt.

 

A new way of living

 

Het is mijn missie om iedereen te helpen met een nieuwe manier van leven. Een leven waarin jij de regisseur bent van jouw leven. Waarin je jezelf kunt zijn, en écht de regie hebt. Dat een leegte voelen niet iets is waar je van schrikt, maar wat je juist ziet als een kans voor persoonlijke groei. Benieuwd hoe je daarmee kunt starten? Kijk dan eens naar mijn Vitaliteitsprogramma A new way of living. Dit is het meest complete en inspirerende vitaliteitsprogramma bij onrust, stress en burn-out. Het vergroot jouw authenticiteit, leiderschap en autonomie. Je kunt dit programma online volgen, of gecombineerd met wandelcoaching met mij in het bos in Waalwijk. Heb je hierover een vraag? Neem dan contact met mij op! Dit kan via Linda@lindahoogendoorn.nl, stuur mij gerust een mailtje. Wil je een kennismaking met mij inplannen om te kijken of de 1:1 coaching iets voor je is? Dat kun je meteen plannen via mijn agenda.

4 + 15 =

Als je vragen hebt, een afspraak wilt maken, of mij wilt spreken, neem dan gerust contact op.

Doe dat op telefoonnummer 06-29581081.

Of stel je vragen door het contactformulier in te vullen.

Leefstijl Selfcare Vitaliteit Waalwijk

Wil jij de 12 beste tips ontvangen voor een stress-vrij en vitaal leven?

Download hier gratis de 12 beste tips voor een stress-vrij en vitaal leven!

Je ontvangt naast de tips meteen praktische handvaten hoe je ze toe kunt passen.

 

Je ontvangt de tips in je mailbox. Het is belangrijk dat je via de e-mail nog akkoord geeft. Later kan je je ieder moment uitschrijven.