Donkere dagen en dan nu ook nog eens de aangescherpte maatregelen met corona. Het zorgt voor minder energie, stress en misschien ook burn-out klachten. Binnenkort geef ik hierover in samenwerking met Holland Fit een workshop bij Eindhoven Airport. Hierbij deel ik alvast wat de burn-outklachten zijn die ik veel tegenkom in mijn werk als burn-out en vitaliteitscoach.

 

De voorloper van burn-out klachten: langdurige stress

Voordat je burn-out klachten krijgt, is er sprake van stress. Stress is op zich niet verkeerd, want er bestaat ook gezonde stress die jou verder helpt. Stel je loopt in het bos en er springt een tijger uit de bosjes. Jouw lichaam maakt zich dan als het ware klaar om te gaan vechten, vluchten. Binnen korte tijd wordt er veel adrenaline gemaakt. Dat zorgt ervoor dat je een topprestatie kunt leveren en jij snel in de boom kunt klimmen of een andere oplossing kunt vinden om in leven te blijven. Dat is hele effectieve stress, die je lichaam ook inzet tijdens een examen of sporten en het zorgt ervoor dat die hoge energie die vrijkomt op dat moment dat je het nodig hebt.

 

Burn-out klacht 1: slaapproblemen

Heb je langdurig last van stress en ontspan je niet daarna, dan is er sprake van ongezonde stress. Beetje bij beetje neem je steeds te weinig hersteltijd en raakt de batterij steeds een beetje leger. Wat er dan gebeurt, is dat er niet zo nu en dan de spreekwoordelijke tijger vanachter de bomen vandaag komt, maar constant. Je hebt continue het gevoel dat je aan staat. En dat er achter iedere boom een tijger zit, terwijl dat niet zo is. Je bent alert, waakzaam, je gaat je omgeving scannen. Je lichaam staat strak van het cortisol, waardoor er minder melatonine wordt aangemaakt. En dus slaap je niet meer zo diep. Dat is één van de signalen van langdurige stress. 

 

Burn-out klacht 2: vergeetachtigheid

Als jouw hersenen, en dan met name de voorste hersenkwab, veel stress heeft dan begint deze te krimpen. En dat ga je merken, want de prefrontale cortex regelt een groot aantal functies, waaronder de executieve functies zoals plannen en organiseren. Dat gaat een stuk lastiger wanneer je richting een burn-out gaat. Het kan zijn dat je naar een beeldscherm kijkt en denkt: ik heb iets gelezen, maar ik merk het niet eens meer op. Of je gaat dingen vergeten. Het ergens goed op kunnen concentreren lukt niet meer. 

 

Burn-out klacht 3: overprikkeld

Je kunt prikkels minder verwerken omdat er meer prikkels binnenkomen, er zit geen filter meer in. Je hebt constant een gevoel dat je in een casino loopt of op een kermis. Met al die lichtjes, geluiden en energieën: het komt allemaal even hard binnen. Dus als je dan de kantoortuin binnenloopt kun je denken: wow het is zo overweldigend allemaal. Geuren, geluiden, alles wat via je zintuigen binnenkomt dat komt versterkt binnen. 

 

Burn-out klacht 4: heftige emoties 

De emotieregulering werkt niet goed als je voorste hersenkwab langdurige stress heeft. Alle je emoties schieten sneller in je amygdala, waardoor je niet meer goed kunt onderscheiden wat nu belangrijk is. Je kunt dan ook onredelijk heftig reageren je wordt kortaf tegen partner terwijl je normaal gesproken heel rustig bent. Of je begint ineens te huilen bij een film of je voelt je zo eenzaam. Dat is een teken dat je op de glijdende schaal zit richting een burn-out. 

 

Burn-out klacht 5: leven in angst

Je durft niet meer naar een feestje. Bent bang om te sporten want misschien krijg je wel een paniekaanval. Je durft niet meer auto te rijden. Je hebt angsten die je van jezelf eigenlijk helemaal niet kent. Het is een vorm van vermijding omdat je bang bent voor bijvoorbeeld lichamelijke sensaties. Het kan ook zijn dat je angst- en paniekaanvallen krijgt.

 

Burn-out klacht 6: identiteitscrisis

Jouw zelfvertrouwen, je gevoel van eigenwaarde is voor een groot deel weg. Het is alsof de grond onder je voeten vandaan gaat en je wereld instort. Je weet niet meer zo goed wie je nu bent en wat je nu wilt. Je hebt immers voor je gevoel gefaald met het vorige, maar wat dan wel?

 

Burn-out klacht 7: lichamelijke klachten

Door de te grote hoeveelheid cortisol in jouw lichaam vernauwen bloedvaten, waardoor er lichamelijke klachten kunnen optreden. Denk aan wazig zien, duizelig zijn, spierpijn, hartkloppingen en beven. Maar denk ook aan een hoge ademhaling waardoor jouw lichaam verder verzuurd raakt. Met als gevolg spierpijn en rugklachten. Juist op het moment dat je wel gaat ontspannen dan kunnen die klachten optreden. Dit noemen we een genezingscrisis. Hoofdpijn is een duidelijke genezingscrisis, dan komt de stress eruit. Maar ook vermoeidheid, rillen, even duizelig worden, buikpijn en diarree. Deze genezingsklachten lossen de lichamelijke conflictfase waarin je zit deels op. Alleen het mentale effect is dat het weer nieuwe stress oplevert. Hierdoor kun je denken: ik kan maar beter niet de ontspanning opzoeken want dan ga ik allerlei klachten ervaren. Maar het is juist een teken dat je juist wel in de ontspanning moet gaan. 

Hoe heftiger de klachten, hoe harder jouw lichaam aan de noodrem trekt. Zo van: nu moet je naar mij luisteren en tot stilstand komen. Blijf je over je grenzen gaan en de stem negeren je lichaam grijpt steeds harder in. Totdat de ambulance voor moet rijden omdat je denkt dat je een hartstilstand hebt, je ledematen het niet meer doen of je flauw valt. Ja, zo ver gaat het met stress en burn-out klachten, dit zijn dingen die ik heel regelmatig tegenkom in mijn werk.

 

Wil jij opnieuw regie over jouw leven?

Heb jij het idee dat je de leiding over jouw leven kwijt bent? Zit jij vast in een passieve houding? Wil jij graag je eigen leven leiden, die past bij jouw normen en waarden? Ik help jou hier graag mee. Net zoals een architect gebouwen kan maken, een kunstenaar een doek kan creëren kun jij zelf ook een wereld creëren op het moment dat jij beseft: je hebt altijd een keuze. Niet kiezen is ook een keuze. Ga keuzes maken. Ga prioriteiten voor jezelf stellen. Leef je leven volgens jouw voorwaarden. Vaak zitten dingen in je hoofd die je jezelf vertelt die niet waar zijn. Als je daaraan gaat werken, dan ga je echt aan de slag. Be the change you want to see in the world: natuurlijk zijn je omstandigheden van toepassing, hoe erg dan ook. Maar dan nog heb jij de keuze hoe jij ermee om gaat. 

Wil jij hiermee aan de slag? Kijk dan eens naar het online programma (ook met een 1- op 1 coaching variant) waarin je de beste tips en tricks leert in hoe je met stress- en burn-out klachten om kunt gaan.

 

 

Leefstijl Selfcare Vitaliteit Waalwijk

Wil jij de 12 beste tips ontvangen voor een stress-vrij en vitaal leven?

Download hier gratis de 12 beste tips voor een stress-vrij en vitaal leven!

Je ontvangt naast de tips meteen praktische handvaten hoe je ze toe kunt passen.

 

Je ontvangt de tips in je mailbox. Het is belangrijk dat je via de e-mail nog akkoord geeft. Later kan je je ieder moment uitschrijven.